آبدهی قنوات ۳ برابر شد

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میانگین آبدهی قنوات با انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور حدود ۳ برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در سنوات اخیر با اقدامات انجام شده در زمینه آبخیزداری و آبخوانداری، شاهد تقویت آبدهی قنوات در استان های کشور بوده ایم.

مهار سیلاب ها را از دیگر کارکردهای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری نام برد و گفت: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری حدود 800 میلیون متر مکعب از  سیلاب های آذرماه امسال در استان های سیل خیز کشور مهار شد.

وی یادآور شد: در آذر ماه امسال دو نوبت بارندگی شدید در محدوه غرب، جنوب غرب و جنوب کشور رخ داد و 800 میلیون متر مکعب سیلاب ناشی از آن توسط سازه های آبخیزداری و آبخوانداری مهار و مانع از خسارات شد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ،اظهار داشت: علاوه بر این، سیلاب ها از طریق سازه های آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تقویت منابع آبی این مناطق قرار گرفت.

وی مشکلات ناشی از آبگرفتگی در معابر شهرهای جنوب غربی کشور را ناشی از نفوذ ناپذیر بودن شهرها و عدم تخلیه بارش ها دانست.

حسین پور با بیان این که مسیر تخلیه آب، زهکش ها و کانال های آب در این شهرها توسط ساخت و سازهای انجام شده مورد تجاوز قرار گرفته است، گفت: سامانه زهکشی برخی از این شهرها توان تخلیه سیلاب را ندارند و باید متناسب با توسعه شهری به روز شوند.

وی  بر ساخت شهرهای نفوذپذیر تاکید کرد و اذعان داشت: در شهرهای نفوذپذیر امکان جذب بارش در سطح شهر وجود دارد و امیدواریم مسولان به سمت ساخت شهرهای نفوذپذیر به لحاظ جذب بارش ها و سیلاب ها حرکت کنند و از ظرفیت سیلاب ها برای توسعه فضای سبز استفاده شود.

بیشتر بخوانید

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود 125 میلیون هکتار عرصه های آبخیز در استان های کشور، گفت: از این 125 میلیون هکتار عرصه های آبخیز تاکنون مطالعه و اجرای فعالیت های آبخیزداری در سطح 30 میلیون هکتار انجام شده و اثرات آن در مهار و کاهش سرعت و غلظت سیلاب، کاهش فرسایش خاک، احیای پوشش گیاهی، موجب استقبال مردم از این طرح ها شده است.

حسین پور افزود: با عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به طور میانگین آبدهی قنوات حدود 3 برابر افزایش داشته است.

وی در همین حال گفت: توسعه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور نیازمند آن است که به این طرح ها در بودجه سال 1400 و در برنامه هفتم توسعه توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/