تسنیم: «کشاورزی» ناجی اقتصاد| افزایش ۴ برابری قیمت میوه از باغ تا مغازه/دلالان سرسفره کشاورزان

در سال 98 که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده است، پرونده‌ای با عنوان “«کشاورزی»، ناجی اقتصاد، قاتل تحریم” منتشر می‌کند با هدف ارسال این پیام مهم به مخاطبان که “در شرایط امروز کشور که اقتصاد درگیر مشکلات عمده‌ای شامل تورم؛ رکود، بیکاری، کاهش درآمدهای ارزی، کمبود کالا و تحریم مواجه است، تمرکز دولت و مسئولان باید بر رونق بخش کشاورزی و حل مشکلات و موانع تولید در این بخش باشد تا عمده مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و اثرات تحریم را به حداقل برساند”.

یکی از مهمترین موانع رونق تولید در بخش کشاورزی این است که شغل کشاورزی در مقایسه با دیگر مشاغل تولیدی و خدماتی سودآوری پایدار و درخور ندارد و همین مسئله موجب شده است که سرمایه‌های سرگردان از سوق یافتن به این بخش در رقابت با دیگر بازارها باز بمانند.

یکی از مشکلات مهم کشاورزی کشور “بازار محصولات کشاورزی” است به‌طوری که تولیدکنندگان سهم کمی از فروش محصولات خود به مصرف‌کننده نهایی کسب می‌کنند و واسطه‌های متعدد سودی می برند که سر کشاورزان به اصطلاح بی‌کلاه می‌ماند.

درحالی که هر کیلوگرم گیلاس تک‌دانه به‌صورت عمده‌فروشی در میدان مرکزی تهران 10 تا 17هزار تومان و خرده‌فروشی 15 تا 27هزار تومان است که بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم از لرستان این محصول در سر مزرعه حدود 6هزار تومان به‌صورت جعبه ای به فروش می رسد.
بنابر این گزارش یکی از باغداران خبرم‌آبادی که میوه‌هایی مانند آلو و زرد‌آلو را کنار جاده برای فروش گذاشته است، می‌گوید: هر کیلوگرم آلو، زردآلو و گیلاس درجه یک را سر مزرعه 5 تا 6هزار تومان می‌فروشم و در صورتی که محصول خود را به میدان ببرم 4 تا 4هزار و 200 تومان بیشتر نمی‌خرند.

وی افزود: در میدان نیز سر مال می زنند و می‌گویند که میوه‌هایت لک دارد یا تگرگ زده و غیره، به همین منظور تا جایی که ممکن باشد سعی می‌کنیم که محصولات خود را کنار جاده و به مشتریان گذری به‌صورت جعبه‌ای بفروشیم.

بنابراین گزارش، باغدار دیگری نیز در این ارتباط می‌گوید که هزینه‌های تولید مانند کود و سم 2 تا 3 برابر افزایش یافته و کرایه حمل و هزینه کارگری بیش از 2 برابر گران شده که این اتفاقات قیمت تمام شده میوه را بالا برده است، اما این واسطه‌ها هستند که از افزایش قیمت سود می‌برند.

وی افزود: چرا زرد آلوی قرمزی که 3هزار تومان از من می‌خرند در تهران 10 تا 15هزار تومان به فرش می‌رسد؟ در حالی که زحمت تولید به‌عهده من است و به هر دلیل محصول من از بین برود آن موقع دلالان کجا هستند که بیایند و در ضرر من شریک شوند.

مشاهدات میدانی خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز نشان می‌دهد که هر کیلوگرم گیلاس و آلبالوی درجه یک، در شهرخرم‌آباد(در خرده فروشی) 7 تا 8هزار تومان، گیلاس دو رنگ در شهر 4 تا 5هزار تومان و آلو قرمز4 هزار تومان به فروش می‌رسد که تفاوت معناداری با قیمت این محصولات در شهری مانند تهران دارند.

برای تکمیل زنجیره تولید و کاهش یا حذف واسطه‌ها در بخش کشاورزی، می‌توان در میادین میوه و تره‌بار شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران، غرفه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی(توسط اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی) ایجاد کرد تا با حذف واسطه‌ها سود بیشتری نصیب تولیدکننده شود و مصرف‌کنندگان نیز محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

بر اساس اعلام شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بر اساس قانون باید 25درصد از غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی باشد، اما تا به امروز حتی یک غرفه در اختیار آنها قرار نگرفته است.