حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی در حال بررسی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه ذاتا مشکلی ندارد، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده ها یکی از سناریوهای در حال بررسی دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی مدعی شده‌اند معاونت امور دام به صورت دستی در تخصیص سهمیه نهاده دخالت می‌کند و همین مسئله نظارت سیستمی را مختل کرده است، تصریح کرد: علیرغم تمام زحماتی که بانک مرکزی و وزارت صمت در حوزه واردات نهاده‌ها متحمل شده‌اند، در این حوزه کمبود وجود دارد، بنابراین این حق را به من و همکارانم بدهید که گاهی در توزیع اشتباهی رخ داده باشد اما اینکه به صورت سیستماتیک این اشتباه انجام شود، را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی اضافه کرد: چنین مسئله‌ای صحت نداشته و ندارد، به عنوان مثال وقتی اولویت مرغ گوشتی بیشتر است، باید بنده بتوانم در این زمینه اعمال نظر کنم و سهم بیشتری را برای مرغ گوشتی در نظر بگیرم.

رضایی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره ایرادات سامانه بازارگاه و اینکه قرار بود وزارت جهاد کشاورزی تا ابتدای مردادماه ایرادات را برطرف کند، گفت: خود سامانه بازارگاه هیچ مشکلی ندارد و تغییرات ملموس و معناداری طی ماه‌های گذشته در آن اتفاق افتاده است و کسانی که مشکلات این سامانه را برجسته می‌کنند، آنهایی هستند که نمی‌خواهند اطلاعات واردات و توزیع به صورت دقیق در سامانه ثبت و شفاف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه تولیدکنندگان از اجرای طرح عرضه دانِ آماده ناراضی هستند و عنوان می‌کنند که باید بسترسازی لازم برای اجرای این طرح فراهم شود، گفت: عرضه دانِ آماده به عنوان یک آپشن در سامانه بازارگاه قرار داده شده و ما به استان‌ها نیز ابلاغ کردیم اگر مرغداری تیک دریافت دانِ آماده را بزند و خواستار آن باشد، کارخانجات تولید می‌کنند، بنابراین امری کاملاً انتخابی است.

رضایی با اشاره به اینکه عرضه نهاده در سامانه بازارگاه مشکلی ندارد، گفت: مشکل از جایی شروع می‌شود که نهاده‌های وارداتی وارد این سامانه نشوند و عزم جدی وجود دارد که عده‌ای نتوانند گرمی از این نهاده‌ها را خارج از سامانه و بدون راستی آزمایی توزیع کنند و مصرف کننده همه نهاده‌های وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، باید کاملاً مشخص باشد.

وی تصریح کرد: از تمام تولیدکنندگان انتظار داریم و کمک می‌خواهیم که به صورت محرمانه یا غیرمحرمانه اطلاعاتی را که در این حوزه دارند، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول قرار دهند. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که نهاده با نرخ مصوب به دست تولیدکننده نرسد و وقتی سوال می‌کنیم از چه کسی نهاده‌ها را به قیمت‌های گزاف خریداری می‌کنید، همه سکوت کنند و هیچکس حرفی نزند.

رضایی با اشاره به اینکه ما الان در مرحله راستی آزمایی قرار داریم، گفت: برخی واردکننده‌ها نهاده‌ها را پیش فروش کرده‌اند که این ما این مسئله را نیز رها نکرده‌ایم و نظارت بر آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: باید کاملاً مشخص و شفاف باشد که نهاده وارد شده به دست چه کسانی رسیده است و در این مسیر مجموعه‌ای از دستگاه‌های نظارتی و حاکمیتی از جمله تعزیرات و سازمان حمایت باید با ما همکاری کنند، چرا که این یک مشکل ملی است که باید آن را حل کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این مرغداران نیستند که نهاده‌ها را با نرخ مصوب دریافت می‌کنند و آن را گران‌تر می‌فروشند، گفت: عده‌ای واسطه زالوصفت این کار را انجام می‌دهند که به اعتقاد بنده در شرایط فعلی کشور چنین اقدامی جنایت است.

وی همچنین درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی گفت: این موضوع یکی از سناریوهای مطرح در دولت است که البته انجام آن تبعاتی نیز دارد. به عنوان مثال بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهادها، تولیدکنندگان به چهار برابر نقدینگی بیشتر نیاز دارند تا نهاده‌های موردنظرشان را تأمین کنند. همچنین افزایش قیمت محصولات پروتئینی برای مصرف کننده از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و بستر آن فراهم شود.

رضایی درباره گم شدن حدود سه میلیون تن نهاده دامی و اختلاف نظر بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: این مسئله را به شدت تکذیب می‌کنم. دولت و دستگاه‌های نظارتی حتی از یک گرم نهاده نیز نمی‌گذرند، چون تمامی این نهاده‌ها با ارز دولتی وارد شده و همه باید در قبال آن پاسخگو باشند. برخی تجار در این زمینه از خط قرمز عبور کرده و نهاده‌ها را خارج از سامانه بازارگاه عرضه کرده‌اند که این مسئله قابل قبول نیست و دستگاه‌های نظارتی و وزارت جهاد کشاورزی به آن ورود کرده‌اند.