پسته خندان‌تر از همیشه در بورس کالا

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روز نهم مهرماه امسال بود که با آغاز به‌کار بازار معاملات گواهی سپرده پسته فصل نوینی در معاملات این محصول استراتژیک صادراتی در بورس کالای ایران رقم خورد. این در حالی است که به باور کارشناسان حجم تولید امسال پسته در ایران به 200 هزار تن خواهد رسید و اگر تخمین اولیه درست ازآب درآید و 10 درصد پسته تولیدی ایران در بورس معامله شود، امسال شاهد معامله 20 هزار تن پسته در بورس خواهیم بود.

در این زمینه طبق مکانیزم‌های این بازار، کشاورزان با تحویل محصول خود به انبارهای بورس کالا و دریافت گواهی سپرده کالایی که به منزله سند انبار و مالکیت دارایی است، بدون وجود مشکلات مربوط به نقل و انتقال پسته و نگرانی برای دریافت پول ناشی از فروش آن، به راحتی محصول خود را در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می‌کنند.

همچنین در خصوص مزایای گواهی سپرده پسته باید به این نکته اشاره کرد که پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا به شفافیت بازار و کشف قیمت واقعی کمک می‌کند و با توجه به صادراتی بودن این محصول، مزایای متعددی برای سه گروه باغداران، واسطه‌ها و صادرکننده‌ها دارد.

علاوه بر این کشاورز به کمک این ابزارهای معاملاتی می‌تواند با خیال راحت محصول خود را به انبارهای استاندارد و مورد تأیید بورس بسپارد و از دغدغه سرقت یا فساد محصول رهایی یابد.

از سوی دیگر معافیت مالیاتی بازار معاملات گواهی سپرده کالا هم به‌عنوان یک مزیت برای فعالان بازار پسته در این زمینه است؛ چرا که دغدغه همیشگی بازرگانان و صادرکنندگان کنترل کیفی محصول خریداری شده است؛ حال با ایجاد بازار پسته در بورس به‌دلیل لزوم رعایت استانداردها، اطمینان خواهند داشت که محصولی استاندارد تحویل می‌گیرند.

افزون براین، انتظار می‌رود بازار پسته بورس کالا در عین حال معاملات واسطه‌ها را هم تسهیل کند و شاهد خندان شدن پسته در بورس کالا باشیم.

بر این اساس در جریان نخستین روز از شروع معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالای ایران، پسته فندقی 32-30 در نماد انبار طلای سبز زرندکشف قیمت شد و معامله‌گران تا پایان معاملات روزانه تعداد 3800 گواهی سپرده پسته را معامله کردند که این موضوع حکایت از استقبال کشاورزان این عرضه پسته در بورس کالا دارد.

از این رو در پی تجربه موفق رونمایی از گواهی سپرده پسته در بورس کالا، قرارداد آتی پسته تحویل آذر 98 از امروز در بازار مشتقه بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا بدین ترتیب پسته خندان‌تر از همیشه در بورس کالای ایران جلوه‌نمایی کند.

بر این اساس باید گفت یکی از مزایای قابل توجه معاملات آتی استفاده از اهرم مالی است؛ بدین ترتیب که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در این بازار می‌تواند با حجم اندکی از دارایی وارد معاملات شده و حجم بزرگتری از دارایی را مدیریت و معامله کند.