ایران و چین همکاری های تحقیقات کشاورزی را توسعه می دهند

ه گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، تورج ولی‌نسب در دیدار با هوانگ یی مشاور سیاسی ایالت یانان چین دورنمایی از توانمندی‌های سازمان در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج کشاورزی را ارایه داد و افزود: این سازمان به عنوان بزرگترین سازمان‌های تحقیقاتی در خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی است.
وی توسعه همکاری‌های دوجانبه را از اهداف امضای یادداشت تفاهم همکاری بین این سازمان و آکادمی علوم کشاورزی یانان چین دانست که در آینده نزدیک محقق می شود و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های مشترک تحقیقاتی در زمینه غلات، حبوبات، گیاهان صنعتی، محصولات باغی، دانه‌های روغنی بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و آکادمی علوم کشاورزی فصل جدید از انتقال دانش و توسعه تکنولوژی بین دو کشور ایجاد کند.
« جهانفر دانشیان » مدیرکل دفتر امور پژوهشی سازمان تحقیقات با اشاره به زمینه‌های همکاری بین سازمان تحقیقات و چین، توجه به اصلاح سیستم‌های کشت و فرآوری چای، انتقال فناوری برای اصلاح و افزایش تولید و توسعه کشت ارقام هیبرید کلزا، توسعه جنگل‌کاری در مناطق خشک، نیمه‌خشک و شور، شناسایی و پایش منابع تولید گرد غبار و راهکارهای مهار آن در ایران، انتقال دانش و تجارب در خصوص کشت نشایی در چین را مهم برشمرد.
وی ضرورت توسعه شرکت‌های اصلاح و تولید ارقام سبزی و صیفی و انتقال تجارب و دانش چین در زمینه نظام‌های بهره‌برداری به ویژه بهره‌برداران خرده‌پا را برای سازمان قابل توجه دانست.
** تعمیق روابط ایران و چین با توسعه همکاری های تحقیقاتی
« هوانگ یی » مشاور سیاسی ایالت یانان چین ضمن اعلام آمادگی برای امضای تفاهم‌نامه مزبور، خاطرنشان ساخت : امضای این یادداشت همکاری می‌تواند بسترساز تعمیق روابط بین این ایالت و ایران باشد.
وی یادآور شد: ایالت یانان با 47 میلیون نفر جمعیت، دارای منابع غنی معدنی و طبیعی، تنوع گیاهی و جانوری، اقلیم‌های چندگانه با ظرفیت تولید و صادرات انواع غلات است که می‌تواند در چارچوب گسترش تعاملات با ایران از نظر اقتصادی و اجتماعی، بخصوص در ارتباط با تقویت راهبرد کلان دولت چین در ایجاد ‘یک کمربند، یک راه’ بین کشورهای مسیر جاده ابریشم، مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین گزارش، هیأتی از ایالت یانان چین به سرپرستی هوانگ یی مشاور سیاسی این ایالت و مسئولان ارشد آکادمی علوم کشاورزی مربوطه به تهران آمده اند، چن یانگ قائم مقام دانشگاه یانان و هونگ مدیرکل موسسه فرآوری کشاورزی آکادمی علوم کشاورزی یانان در این دیدار حضور داشتند.